Rateurile în funcționarea unui motor pot fi o problemă frustrantă pentru șoferi și pot indica o serie de posibile defecțiuni sau probleme de funcționare. În acest articol, poți afla despre câteva dintre cauzele frecvente ale defecțiunilor la motoarele pe benzină, precum și modurile în care acestea pot fi identificate și remediate pentru a menține vehiculul în stare optimă de funcționare și pentru a asigura o experiență de conducere fără probleme.
Cuprins
Conform specialiștilor din domeniul de vânzări auto, principala cauză a defecțiunilor motorului este nerespectarea regulilor de întreținere. Uleiurile moderne permit producătorilor de automobile să mărească distanța necesară între schimbările de ulei. Cu toate acestea, o parte semnificativă a acestei creșteri este atribuită dorinței producătorilor de a prezenta produsul lor într-un mod mai atractiv, sau, mai simplu spus, marketingului. Un interval mai lung între serviciile tehnice înseamnă costuri de exploatare mai scăzute și, la prima vedere, sugerează o mai mare fiabilitate a mașinii, ceea ce o face mai atractivă pentru consumatori. Dar sunt uleiurile utilizate în prezent chiar atât de bune? Chiar dacă tehnologiile au avansat semnificativ, legile fizicii (și chimiei) încă se aplică. Uleiul din motor este supus temperaturilor ridicate, în el pătrunde combustibil, ceea ce duce la oxidare și arderea aditivilor incluși în compoziția uleiului.
Vei provoca rateuri la motor dacă nu înlocuiești uleiul?
Proprietățile de lubrifiere și capacitatea uleiului de a rămâne pe suprafața pieselor lubrifiate se vor diminua, ceea ce va duce la apariția "frecării uscate", adică cazul în care metalul intră în contact direct cu metalul. Acest mod de funcționare duce la uzura crescută a pieselor care intră în contact una cu cealaltă. Temperatura în zona respectivă crește, iar piesele se pot bloca împreună, ducând la rateurile motorului. Dar acesta este un scenariu extrem. În cazuri mai puțin critice, uzura pieselor va contribui la reducerea puterii motorului, creșterea consumului de combustibil și ulei și la alte fenomene neplăcute.
O altă posibilitate este legată de faptul că, în timpul utilizării, cantitatea de ulei din motor scade. Uleiul ajunge în camera de ardere și se arde împreună cu combustibilul, iar acest proces este cu atât mai intens cu cât grupa de piston este mai uzată. De asemenea, uleiul se poate scurge prin diferite garnituri care își pierd, de asemenea, eficiența în timp. Cantitatea insuficientă de ulei poate duce, de exemplu, la faptul că multe piese importante rămân fără lubrifiere și se uzează mai rapid.
Utilizarea îndelungată a bujiilor poate provoca rateurile motorului
Bujiile, în cazul unei utilizări îndelungate fără înlocuire, pot afecta performanța vehiculului prin scăderea dinamicii, creșterea consumului de combustibil și aprinderea martorului de check engine. Există cazuri în care o bujie se poate deteriora direct în motor, cu fragmente din aceasta pătrunzând în cilindru și cauzând reparații costisitoare ale motorului, dar acestea sunt destul de rare. De obicei, până în acest moment, vehiculul se oprește, deoarece combustibilul nu mai poate fi aprins în motor. Cu toate acestea, combustibilul nedezactivat, pătrunzând în catalizatorul cu convertor catalitic, va continua să ardă în interiorul acestuia, cauzând "înfundarea" celulelor și contribuind la defectarea acestuia.
Ruperea curelelor de transmisie – un alt motiv de rateuri la motor
Ruperea curelelor de transmisie poate fi o cauză semnificativă de rateuri la motor. Această problemă afectează sincronizarea dintre arborele cotit și arborele cu came, esențială pentru funcționarea optimă a motorului. Când cureaua se rupe, supapele și pistoanele pot intra în coliziune, provocând daune serioase motorului. Acest fenomen este mai frecvent la motoarele cu curea de distribuție în loc de lanț, și poate duce la rateuri sau chiar la oprirea completă a motorului.
2. De ce dă rateuri motorul diesel
Dacă te întrebi de ce dă rateuri motorul diesel, află că acestea sunt adesea cauzate de probleme specifice acestui tip de motor, fiind parțial diferite de cele ale motoarelor pe benzină prin natura combustibilului și a sistemului de aprindere. La motoarele diesel, rateurile pot rezulta din injectoare defecte sau murdare, care împiedică pulverizarea corectă a combustibilului. De asemenea, filtrele de combustibil înfundate sau o calitate slabă a motorinei pot afecta eficiența arderii. Spre deosebire de motoarele pe benzină, care se bazează pe un sistem de aprindere cu scânteie, motoarele diesel folosesc compresie pentru a aprinde combustibilul, făcându-le mai sensibile la probleme legate de compresie scăzută sau de calitatea aerului. Totodată, rateurile la motoarele diesel pot fi cauzate de etanșeități ale cilindrilor sau de probleme la sistemul de admisie a aerului.
Pentru a evita rateurile la motorul pe benzină, poți urma aceste trei sfaturi esențiale:
Asigură-te că bujiile și cablurile de bujii sunt în bună stare și schimbă-le la intervalele recomandate. Bujiile uzate sau cablurile defecte pot cauza rateuri la motor, deoarece scânteia necesară pentru aprinderea amestecului de aer și combustibil nu este suficient de puternică sau constantă;
Un filtru de combustibil înfundat, o pompă de combustibil defectă sau injectoare murdare pot reduce eficiența motorului și pot provoca rateuri. Este important să menții aceste componente curate și să le înlocuiești atunci când este necesar;
Combustibilii de slabă calitate pot conține impurități care pot afecta performanța motorului și pot provoca rateuri. Folosirea unui combustibil de calitate superioară și evitarea alimentării de la stații de benzină cu reputație îndoielnică pot contribui la prevenirea acestor probleme.
Prin urmărirea acestor sfaturi, vei reduce semnificativ riscul de a întâmpina probleme la motorul tău. Menținerea regulată a motorului și utilizarea de combustibil de calitate te vor ajuta să menții performanța optimă și să eviți reparații costisitoare pe termen lung.
Sursa foto: pexels.com