Frâna de motor, cunoscută și sub denumirea de frână de compresie, care ajută la încetinirea unui vehicul prin reducerea puterii motorului. Majoritatea șoferilor cunosc doar cele două modalități clasice de încetinire a unui autovehicul: frâna de pedală și cea de mână. Însă, pe lângă acestea, există și frâna de motor, care este un instrument important pentru șoferii profesioniști, în special pentru cei care conduc camioane și autobuze mari, deoarece poate ajuta la reducerea uzurii frânelor și la creșterea siguranței pe drum.
În rândurile ce urmează vom discuta mai multe detalii despre această manevră, vom detalia ce înseamnă frâna de motor, cum se face frâna de motor și care sunt situațiile în care se impune folosirea acesteia.
Cuprins
Într-o mașină cu cutie de viteze manuală, frâna de compresie se realizează prin trecerea la o treaptă inferioară în timpul conducerii. Frâna de motor este o manevră care nu se folosește de sistemul mecanic al mașinii pentru a o încetini, ci de puterea motorului. Când șoferul eliberează pedala de accelerație și schimbă viteza într-o treaptă inferioară, turația motorului crește, ceea ce creează o contrapresiune în motor, încetinind viteza mașinii. Această tehnică este folosită în mod obișnuit de șoferii experimentați în timp ce coboară dealuri abrupte, deoarece reduce necesitatea utilizării frecvente a frânelor mecanice și poate ajuta la menținerea unui control mai bun al mașinii mai ales in situatia in care drumul este acoperit cu zapada sau gheata..
Cu toate acestea, este important să reții faptul că utilizarea excesivă a frânei de motor poate pune o presiune inutilă asupra motorului și componentelor sistemului de propulsie. Prin urmare, se recomandă utilizarea acestuia numai atunci când este necesar și în combinație cu sistemul de frânare convențional, pentru ca mașina să râmână în parametrii optimi de performanță și siguranță.
Pentru că piața de vânzări auto a început să fie dominată de mașinile cu cutie de viteze automată, trebuie să știi că și în cazul acestora este posibilă utilizarea frânei de motor. În cazul acestui tip de mașini, frâna de motor se acționează atunci când schimbătorul este în modul Drive și se micșorează treptat vitezele, ajungând până la prima treaptă de viteză.
Când un motor este în funcțiune, acesta generează energie prin arderea combustibilului în camera de ardere. Acest proces creează multă energie, iar atunci când șoferul eliberează pedala de accelerație, motorul continuă să se rotească, generând putere chiar dacă șoferul nu aplică nicio forță.
Frâna de motor funcționează prin restricționarea fluxului de aer în cilindrii motorului, ceea ce creează o contrapresiune care încetinește rotația motorului. Această contrapresiune este creată prin închiderea supapelor de evacuare a motorului în timpul cursei de putere a motorului, care comprimă aerul din cilindri și încetinește turația motorului.
Frâna de compresie este folosită în mod obișnuit la vehiculele comerciale mari, cum ar fi camioanele și autobuzele, pentru a ajuta la încetinirea vehiculului atunci când se coboară o pantă sau în alte situații în care șoferul trebuie să reducă viteza fără a utiliza frânele în mod excesiv.
Mecanismul de funcționare al frânei de motor
Frâna de motor funcționează utilizând compresia motorului pentru a încetini vehiculul. În timpul cursei de putere, pistoanele motorului comprimă aerul din cilindri, ceea ce generează căldură și presiune. Când șoferul activează frâna de motor, sistemul deschide supapele de evacuare din partea superioară a cursei de compresie, eliberând aerul comprimat din cilindri și încetinind motorul.
Procesul creează o undă de înaltă presiune care se deplasează prin sistemul de evacuare, ceea ce ajută la încetinirea vehiculului prin crearea de rezistență împotriva mișcării motorului. Acest proces se repetă pentru fiecare cilindru al motorului, ceea ce ajută la încetinirea mai eficientă a vehiculului.
Frâna de motor este deosebit de utilă în situațiile în care șoferul trebuie să încetinească cât mai rapid vehiculul, cum ar fi atunci când conduci pe o pantă abruptă. Folosirea frânei de motor poate ajuta la prevenirea supraîncălzirii și pierderea eficacității frânelor, ceea ce poate fi periculos la coborâri lungi. De asemenea, este util în situațiile în care șoferul trebuie să mențină foarte bine controlul asupra vehiculului, cum ar fi atunci când conduci pe drumuri alunecoase, în condiții de gheață sau zăpadă pe carosabil.
În plus, utilizarea frânei de motor poate ajuta la reducerea uzurii sistemului de frânare al vehiculului, ceea ce te poate ajuta să economisești bani la întreținerea și reparațiile pe termen lung. Prin reducerea nevoii de înlocuire frecventă a plăcuțelor de frână, această frână de motor poate ajuta la prelungirea duratei de viață a vehiculului și la îmbunătățirea performanței sale generale.
În concluzie, frâna de motor este un instrument util pentru toate categoriile de șoferi, atunci când se află în condiții mai puțin favorabile de drum, în special pentru șoferii care conduc camioane și autobuze mari. Aceasta ajută la încetinirea vehiculului fără a utiliza frânele mecanice ale mașinii, ceea ce poate reduce uzura sistemului de frânare și poate crește siguranța pe drum. Înțelegând cum să utilizezi eficient frâna de motor și în ce situații este cel mai indicat să o faci, te poți asigura că folosești acest funcție a mașinii tale la întregul său potențial și îți îmbunătățești experiența de condus
Sursa foto: Pexels.com