Nu este niciun secret că sistemul de frânare al automobilului este unul dintre cele mai importante când vine vorba de siguranța în trafic. El facilitează oprirea mașinii eficient, lucru esențial pentru orice participant la trafic. Fiind atât de important, producătorii sunt mereu într-o întrecere unii cu alții pentru a oferi oamenilor cele mai performante sisteme de frânare posibile. Această concurență este una benefică pentru că duce la progrese formidabile.
Cuprins:
1. Sistemul de frânare – scurt istoric și evoluția acestuia
2. Sistem de frânare - clasificare în funcție de rolul pe care îl are
Fotografie de serjan midili pe Unsplash.com
Istoria sistemelor de frânare este una fascinantă și evolutivă, marcată de inovații tehnologice în siguranța vehiculelor. La apariția primelor mașini, sistemul de frânare al autovehiculelor nu era integrat, oprirea realizându-se cu ajutorul frânelor manuale. În general, erau folosite sisteme de pârghii care apăsau un tampon de lemn pe janta roții sau alte sisteme de frânare folosite la trăsuri. Însă, odată cu creșterea vitezei, sistemul de frânare al autovehiculelor a devenit din ce în ce mai important, acest lucru ducând la progrese fantastice.
Un exemplu în acest sens este descoperirea frânelor hidraulice în jurul anului 1920. Ele permiteau aplicarea unei presiuni mai eficiente asupra roții folosind un lichid special. Această inovație la sistemul de frânare auto a revoluționat modul în care mașinile se opreau și a condus la îmbunătățiri semnificative în siguranța rutieră.
O altă etapă importantă în istoria sistemelor de frânare a fost introducerea frânelor pe disc. Acestea au devenit foarte populare datorită capacității lor superioare de oprire și rezistenței la supraîncălzire. Frânele pe disc au înlocuit în mare măsură frânele cu tambur și au oferit performanțe mai bune, în special în condiții extreme de conducere.
Următorul pas important la sistemul de frânare al unui automobil a fost introducerea sistemului ABS în anii 1970. În prezent, a devenit un sistem standard pe toate mașinile noi. El permite șoferilor să păstreze controlul asupra direcției în timpul frânării, prevenind blocarea roților și reducând riscul de pierdere a aderenței cu suprafața drumului. După acest sistem, în anii ‘90 a apărut controlul electronic al stabilității, cunoscut ca ESC, ce a revoluționat sistemul de frânare la automobile. Acesta a însemnat o evoluție în modul în care vehiculele reacționează în situații de derapaj sau alunecare, intervenind automat în frânare pentru a corecta traiectoria mașinii și pentru a preveni accidentele.
În prezent, au apărut frâne regenerative în industria mașinilor hibride sau electrice. Acestea iau energia cinetică din timpul frânării și o convertesc în energie electrică pentru a încărca bateriile și pentru a crește eficiența autovehiculului.
Dacă te interesează o mașină cu cele mai sigure sisteme de frânare și nu numai, poți intra pe site-uri de vânzări auto, unde vei găsi o gamă variată de mașini, în funcție de bugetul tău.
Sistemul de frânare la mașină se clasifică în funcție de rolul pe care îl are.
Sistemul principal de frânare, cunoscut și sub numele de frână de serviciu sau frână de picior datorită faptului că este acționat cu piciorul, are rolul de a reduce viteza sau de a opri automobilul.
Sistemul staționar de frânare la mașini, cunoscut și sub denumirea de frână de mână sau frână de parcare, este conceput pentru a menține vehiculul în poziție staționară atunci când este parcat sau oprit. Acest sistem este independent de sistemul de frânare principal al mașinii și utilizează adesea un mecanism care acționează direct asupra roților din spate pentru a le bloca în loc. Frâna de mână poate fi acționată manual printr-o manetă, un buton sau un comutator și poate fi de tip mecanic, hidraulic sau electronic, în funcție de modelul și tehnologia vehiculului. Este important ca sistemul staționar de frânare să fie întreținut și verificat periodic pentru a asigura funcționarea corectă și pentru a preveni orice defecțiuni care ar putea compromite siguranța vehiculului în timpul opririlor.
Frâna de motor este un alt tip de frânare ce nu utilizează frânele pe roți. Acest sistem folosește motorul pentru a încetini mașina. Atunci când șoferul eliberează pedala de accelerație, motorul începe să funcționeze în modul de frânare, folosind forța de frecare internă pentru a încetini mașina. Acest proces permite economisirea combustibilului și reducerea uzurii frânelor de roți în timpul coborârilor sau în condiții de trafic dens. Frâna de motor este o tehnică de conducere eficientă și poate fi utilizată pentru a menține controlul asupra vitezei și pentru a prelungi durata de viață a sistemului de frânare al mașinii. Acest mod de a frâna este extrem de util în condiții de zăpadă sau gheață, reducând considerabil riscul de a pierde controlul automobilului.
Acestea sunt principalele sisteme de frânare ale mașinii, așadar dacă te întrebai câte sisteme de frânare are o mașină, acum știi. Pe lângă cele menționate, mașinile noi mai au tot felul de tehnologii noi pentru frânare, cum ar fi: asistență la frânare în curbe, asistență la frânare de urgență sau sisteme care detectează pericolul și frânează automat în locul tău. Este important să știi cum funcționează sistemul de frânare al vehiculului tău pentru a conduce în deplină siguranță.
Sistemele de frânare auto reprezintă unul dintre cele mai importante lucruri la care să fii atent atunci când îți iei o mașină. Cu cât sistemul de frânare este mai bun, cu atât vei avea șanse mai mari să eviți posibilele accidente. Desigur, indiferent de tipul de tipul de mașină pe care îl ai, respectă regulile de circulație și adaptează viteza la condițiile de drum. Dacă drumul este înghețat și mergi cu viteză prea mare, niciun sistem nu te poate ajuta. Prudența este cheia pentru drumuri fără evenimente neplăcute.
Sursa foto Unsplash.com